I❤️❤️PARIS!

Jo viime vuoden puolella mietin, minne lähtisimme koko perheellä viiskymppisiäni juhlimaan. Koska yksi juhlijoista on neljä vuotias, ei ihan perinteinen kaupunkiloma mielestäni tullut kyseeseen. Haaveissani on ollut joskus tehdä matka Pariisiin ja siitä se ajatus sitten lähtikin etenemään! Silmissä alkoi siintää ankkapuisto...

Ajatukseni oli, että oikeasti olisin "matkoilla" synttäripäivänä. Matkakohteeksi valitsin Pariisin Disneylandin, mikä oli Olivian 4v. ja Annin 24v. mielestä ihan paras lomakohde ikinäLeveä hymy. Tuttaviltamme saimme vinkin, että lähihotelli "New York" olisi hyvä valinta juuri etäisyytensä vuoksi. Harmillisesti valitsemallani ajankohdalla ei löytynyt hotellista vapaita huoneita meidän seurueelle. Kovin täysiä olivat hotellin muutkin kesäkuun viikot. Ajauduin kuitenkin Tjäreborgin sivustoille ja ilokseni huomasin, että heidän "kiintiöstään" hotellista löytyikin meille huoneet.

En ole kovin kokenut ulkomaanmatkaaja, joten minulle sopi oikein hyvin se, että Tjäreborgin sivuilta pystyin varaamaan hotellihuoneet ja lennot. Edestakaiset bussiliput lentokentältä hotellille varasin ihan vanhanaikaisesti heille soittamallaSilmänisku. Tjäreborgin henkilökunta oli  kyllä ystävällistä ja asiansa osaavaa. Suosittelen muillekin kokemattomille!  Liput ja hotellilla tarvittava "voucher" tulivat maksamisen jälkeen kätevästi sähköpostiin tulostamista varten.

Matkan lähestyessä Tjäreborgilta tuli sähköpostia mm. mahdollisuudesta varata paikat lentokoneeseen ja erillisen aterian tilaamisesta lennoille. Lentoonhan kuului menomatkalla kanasalaatti ja kahvi, tee tai mehu (lentoyhtiömme oli Finnair). Lentomme lähti klo 12.15, ja koska olimme läheneet kotoa kovin aikaisin, päätinkin tilata meille muutamasta vaihtoehdosta ruuat. Pikkuneitikin jaksoi pastan voimalla hienosti seuraavaan ateriaan asti!

Lennon kruunasi mieheni tilaama shamppanja syntymäpäiväni kunniaksi. Finnair tarjosi synttärikarkit...ja kuohuvaa juodaan vain kauniista lasista!

Anni sai piirtämästään Mikistä animaattorilta erityiskehut!

New York-hotelli oli ihan kävelymatkan päässä Disneylandista. Hotellihuonevaraukseen kuului sisäänpääsy Disneylandiin ja Walt Disney Studios-puistoon. Olimme reissussa maanantaista torstaihin ja jo tulopäivänä ehdimme hyvin tutustua alueeseen. Upea juttu oli, kun lähihotelleissa asustavat pääsivät Disneylandiin kahta tuntia aiemmin varsinaista puiston aukeamista. Menimme siis aamupalalle heti seitsemältä (aamupala-aika varattiin respasta ruuhkien välttämiseksi) ja kahdeksaksi puistoon. Monta kertaa ehdittiin istua pyörivissä teekupeissa, karusellissa ja raketissa tai seikkailla labyrintissä ennen kuin portit avautuivat kymmeneltä.

Walt Disney Studios-puisto tosin oli auki klo 10-18. Siellä "laitteet" olivat ehkä enemmän suunnattu varttuneimmille hurjapäille, mutta muutakin kivaa toimintaa oli tarjolla. Mahdollista oli mm. kokeilla ääninäyttelemistä tai piirtää Mikin kuva Disneyn ammatti-animaattorin henkilökohtaisella opastuksella.

Disneyland-hotelli toimii myös sisäänkäyntinä puistoon.

Prinsessa Ruususen linna oli suosikki-kuvauskohteeni...

Erilaisia ihastuttavia suihkulähteitä ja vesielementtejä alueella oli paljon. Pääsimme risteilylle oikein "höyry"laivalla.
Disney-hahmojen paraati (päivittäin klo 17.30) oli erityisen mahtavaa katseltavaa.

Ruokapaikkoja alueella oli mielestäni ihan riittävästi,vaikka melkolailla hamppari-ranskis linjalla liikuttiin. Oikein kiva ruokapaikka oli "Lucky Nugget" niminen ravintola. Tarjolla oli kolmea eri annosta, josta sai valita. Annokseen kuului jälkkäri ja juoma, joten hinta-laatu-suhde oli todella kohdillaan. Annokset tuotiin pöytiin, mikä varmasti helpottaa lapsiperheiden ruokailua. Bonuksena oli mainion bändin disney-lauluja esittämä live-musiikki! Palvelu oli tosi ystävällistä. Lupasin mainostaa tätä ravintolaa!

Söimme tulopäivän iltana hotellin buffet-illallisen. Ruokalajeja oli paljon ja jälkiruokia ruhtinaallisesti. Juomat eivät kuuluneet hintaan (paitsi lapsen annokseen yksi juoma), joten hinta per henkilö tuntui melko korkealta. Hotellin aamiainen (kuului yöpymiseen) oli tosin mehevä ja runsas ja sillä pötki pitkälleHymyilevä.

Lucky Nugget-ravintolan live-bändi

Toiveeni oli, että matkasta tulisi jokaisellejotain-reissu. Päätimmekin keskiviikkona lähteä käymään Pariisin keskustassa. Disneylandin alueella sijaitsee rautatie/metroasema, josta lähdimme metrolla kohti Pariisia ihan Riemukaaren juurelle. Ostimme liput "hop on hop off"-kiertoajelubussiin, mikä oli loistava valinta, koska halusimme nähdä kuuluisimmat nähtävyydet ja toisaalta halusimme hetkeksi aikaa pyörimään Eiffel-tornin ympäristöön. Tarkoituksemme oli vielä myöhemmin ehtiä käymään Disney-puistoissakin, joten näin näimme Pariisista parhaat palat sopivassa ajassa. Hinta oli 20e/hlö ja maksaminen onnistui vain käteisellä. Myös pysähdyspaikkojen kioskeista pystyi ostamaan lippuja. Hintaan kuului korvanapit, joista sai kuunnella nauhoitettua selostusta haluamallaan kielellä...no ei kyllä suomeksiCool.

Rautatie/metroasemalla on muuten melko hyvin varusteltu elintarvikekioski, josta saa edullisemmin esim. juomat kuin Disneylandin kioskeista. Sieltä löytyy myös mm. kolmioleipiä, patonkeja, keksiä, kahvia ym. syötävää ja juotavaa.

Herra Eiffel

Reissaamisen ihanuuksiin kuuluu se, että voi taas palata kotiin. Oma tuttu ympäristö vaikuttaa kotoisalta ja turvalliselta. Disneylandin jälkeen puutarhamme kaipaisi ehkä paria patsasta...muotoon leikattuja pensaita...taustamusiikkia Leveä hymy. No, kyllä mieheni juuri leikkaama nurmikkokin näyttää taas oikein hyvältä, ja puutarhakeinussa voi nautiskella Suomen suvesta: haistella kesän tuoksuja, kuunnella lintujen laulua ja nitistää hyttysiä.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

03.12 | 00:02

I am a portuguese teacher.
I love your work.
Continue to bring beauty to the world.
Thanks

...
13.11 | 14:48

please translate in english o spanish o francais.

27.10 | 23:40

Hei,Tiina! Kuusissa on käytetty pellavakuitu "paperia", jota on revitty veteen, annetaan liota, jolloin siitä tulee massaa. levitä massaa ohuita kerroksia.

...
22.10 | 00:43

Hei,Tiina! Palaan aiheeseen vielä myöhemmin, kun kysyn tarkemmin ainekset.

Tykkäät tästä sivusta
Hei!
Kokeile tehdä oma kotisivu. Minäkin tein! Se on helppoa ja sitä voi kokeilla ilmaiseksi